UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Švédská kapela BESEECH se za několik posledních let stala stálicí severské scény a po dvou letech vypouští další studiové album. Tentokrát své dítko pojmenovali „Sunless Days“. Poslední řadovka příliš nového nepřinesla a jako nástupce „Soul Highway“ byla spíše rozčarováním. Nicméně jak se zdá, tak právě na minulém albu si BESEECH vytyčili směr své další tvorby. Ostatně mají za sebou pochmurnou, doom/gothic metalem načichlou minulost, kouzelný melancholický rock své nejlepší desky a mírné flirtování s hutnějším zvukem (a zároveň určité zakolísání) na počinu minulém.
První singl z nové desky, úvodní „Innerlane“, byl velmi silnou návnadou. Rytmicky těžká skladba s ponurou atmosférou plnou úzkosti a strachu slibovala stylový přerod severských melancholiků. Již před minulým albem od skupiny odešel po deseti letech Klas Bohlin a jejich tvorba se doomovým kořenům notně vzdálila. Přesto až nyní je cítit, že skupina se pustila do experimentu s tvrdšími rify a hutným zvukem. I když by se spíše hodilo říci, že se k nim vrátila, to pro ty co pamatují „…From A Bleeding Heart“. Ovšem nyní znějí mnohem moderněji a po zvukové stránce není albu co vytknout. V některých skladbách docílili zajímavé symbiózy úderného rytmu s jejich charakteristickými, zasněnými melodiemi, kde se v hradbě kytar proplétají lehké klávesové motivy. Takto se nám BESEECH představí například v další hitovce „Last Obsession“ nebo v pochmurné, ale o to zajímavější „A Bittersweet Tragedy“, kterou se neváhám nazvat současným vrcholem alba. Mezi tyto inovativně laděné skladby jsou vpleteny písně více připomínající alba minulá. Na limitované edici je navíc skladba „Manmade Dreams“ z „Black Emotions“ v elektronickém kabátě, který jí velice sluší, a emotivněji pojatá baladička „Lost“. Že se kompletní přerod nakonec neudál jsem vlastně rád, nakonec by mi asi pod příslibem hutnější metalovější hudby chyběly jejich lehké podzimní melodie. Magická přirozenost jejich hudby je i nyní charakteristickým rysem, díky které pro mě BESEECH nadále zůstávají vedle LAKE OF TEARS favority na scéně švédského melancholického rocku. Ve skupině se nic podstatného neudálo, pouze přibyl nový kytarista Manne Engsttröm (FATAL EMBRACE, SUNDOWN, CEMETERY). Za mikrofonem se nastálo se svým hlubokým hlasem uhnízdil charismatický Erik Molarin a společně s Lotou Höglin tvoří pěvecké duo, které je jednou z mnoha předností této kapely.
Již na „Drama“ BESEECH koketovali s modernějším přístupem, nicméně „Sunless Days“ je v tomto ohledu vyzrálejší a celistvější album. Sice nepůsobí na emoce tak silně jako „Souls Highway“, ale v mnoha ohledech se mu může směle v tváří v tvář postavit. Už je to tak, že BESEECH (respektive hlavní skladatel Robert Vintervind) mají talent na pěkné, působivé melodie a toto album v jejich diskografii může stát se vztyčenou hlavou.
BESEECH opět dokazují, že mají talent na pěkné, působivé melodie. Tentokrát se pustili do experimentu s modernějším zvukem a některé kousky jsou moc povedené. „Sunless Days“ působí vyzrálejším dojmem než album předchozí a v jejich diskografii může stát se vztyčenou hlavou.
7,5 / 10
Lotta Höglin
- zpěv
Erik Molarin
- zpěv
Robert Vintervind
- kytara, programování
Manne Engsttröm
- kytara
Mikael Back
- klávesy
Daniel Elofsson
- basa
Jonas Strömberg
- bicí
1. Innerlane
2. The Outpost
3. A Bittersweet Tragedy
4. Everytime I Die
5. Devil's Plaything
6. Lost
7. Last Obsession
8. Emotional Decay
9. Restless Dreams
10. The Reversed Mind
11. Manmade Dreams (re-make)
12. Lost (emotional version)
My Darkness, Darkness (2016)
Sunless Days (2005)
Drama (2004)
Souls Highway (2002)
Black Emotions (2000)
...From A Bleeding Heart (1998)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 51:57
Produkce: Christian Silver a BESEECH
Studio: Studiomega
Ano, souhlasím. BESEECH navazují na předešlou (mimochodem velmi nevyváženou) desku „Drama“. Přiznám se, že mi daleko více seděla jejich minimalistická rocková poloha, kterou prezentovali na zatím suverénně nejvýraznějším albu své diskografie „Souls Highway“. Cit pro silné melodie zůstal, avšak dřívější křehkost a zranitelnost je nenávratně pohřbena pod nánosem poměrně tradičního gothic metalového aranžmá. Škoda.
BESEECH pro mě měli vždy určité kouzlo a vlastně ani nevím proč na mě jejich melodie tolik působí. Byť v této hudbě těžko nalezneme originalitu stylotvůrců, přívětivá hitovost i špetka té osobitosti přináší příjemně poslouchatelný materiál i na aktuálním počinu „Sunless Days“. Album „Souls Highway“, mého favorita v diskografii BESEECH, se jim sice překonat nepodařilo, ale i tak pociťuji značnou spokojenost.
S posledním níže uvedeným souhlasím.
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.